Žiaci ukázali, ako si predstavujú obchod v budúcnosti. Vyzerá inak ako dnes
19.04.2023

Prostredie obchodu je atraktívnym miestom pre rôzne vekové kategórie zákazníkov. Nie je ľahostajné ani žiakom končiacim štúdium na základnej škole. Naopak, živo sa o obchod zaujímajú a nebáli sa v súťažiach organizovaných obchodnými reťazcami združených v SAMO ukázať, ako si predstavujú jeho budúcnosť.

Cieľom súťaží „Rozlúskni to!“ a „Obchod budúcnosti“ je zatraktívniť pre žiakov 8. a 9. ročníkov základných škôl prostredie obchodu formou súťažnej kreatívnej aktivity. Súťaže boli vyhlásené v rámci spoločnej iniciatívy členov Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) zameranej na duálnu formu štúdia práve v oblasti obchodu.

Rozlúskni to!

V tejto súťaži určenej pre 9. ročníky základných škôl si súťažné tímy mohli vybrať jednu z piatich tém: Ekológia, Ekologická udržateľnosť, Zlepšenie usporiadania (obchodnej) prevádzky, Zlepšenie informovanosti a Ako zlepšiť zážitok z nakupovania. Práve tej poslednej témy sa chopil aj víťazný tím deviatakov zo ZŠ Cabaj-Čápor. Ich nápad e-nákupného košíka, ktorý by v budúcnosti pomáhal zákazníkom vyhľadávať tovar v predajni, automaticky ho po vložení do košíka zvážil a s jeho pomocou aj za nakúpený tovar zaplatil sa odbornej porote zapáčil najviac. Okrem kreativity nápadu ocenili zástupcovia obchodu aj fakt, že vďaka rýchlemu technologickému napredovaniu v oblasti predaja nie je vylúčené, že sa v dohľadnej budúcnosti stane tento nápad možnou realitou. Odborná porota ocenila aj environmentálnu stránku projektu, v ktorom sa počítalo s udržateľnou výrobou energie zo solárnych panelov, či už pre obchodné prevádzky, ale aj na dobíjanie samotných e-košíkov.

Ako vznikol víťazný návrh si môžete vypočuť v priloženom rozhovore s členmi víťazného tímu zo ZŠ v Cabaj-Čápore.

Obchod budúcnosti

V súťaži „Obchod budúcnosti“ mali žiaci 8. ročníkov možnosť vyjadriť svoju víziu, ako si predstavujú obchod o niekoľko rokov. Téma ich naozaj oslovila, veď podľa ich vlastných slov venovali projektom nie dni či týždne, ale mesiace, vrátane víkendov. „Každý, kto má kreatívnu prácu vie, že nápad sa nedá len tak odložiť, lebo práve prišiel víkend. Na prvotný nápad sa nabaľujú ďalšie, tie sa zdieľajú s ostatnými členmi tímu a projekt takto v čase vyzrieva až do svojej finálnej podoby. Teší nás, že naše súťaže podnietili žiakov pristupovať k svojim projektom presne takto, lebo ich to približuje k tomu, čo budú potrebovať neskôr v praxi, či už v obchode alebo inde,“ hovorí Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Ako najkvalitnejší projekt v tejto súťaži bol napokon vyhodnotený projekt žiakov zo základnej školy Ľ. Fullu na Maurerovej ulici v Košiciach. Odborná porota na ňom ocenila fakt, že dokázal nielen skĺbiť reálne moderné technológie so súčasnosťou, ale zapracovať doň čoraz dôležitejší ekologický aspekt. V obchode budúcnosti v ich ponímaní hrá dôležitú úlohu nielen kvalita služieb, ale aj zeleň a ekologická výroba potrebnej energie. Presvedčiť sa o tom môžete vo videu.

 

Školy boli motivované atraktivitou tém aj hodnotnými cenami

Do obidvoch súťaží sa zaregistrovalo spolu viac ako 70 tímov, čo predstavuje viac ako 800 žiakov zo škôl z celého Slovenska.

Okrem atraktívnych tém boli veľkou motiváciou pre školy aj hodnotné ceny. Víťazný tím v každej zo súťaží získal poukážku v hodnote 2 000 EUR na výlet podľa vlastného výberu. Bokom nezostali ani ich školy, ktoré získali poukážku v hodnote 1 500 EUR.

reto školy, ak chcú zapojiť svojich talentovaných žiakov do projektov duálneho vzdelávania SAMO, kde majú možnosť rozvinúť svoje kreatívne nápady a získať hodnotné ceny, nech neváhajú a prihlásia svoje tímy do nasledujúceho ročníka. Pre detailnejšie informácie treba sledovať stránku www.podstudovatobchod.sk

Súťaže organizačne zabezpečovala spoločnosť CENTIRE.

Cena pre víťazov súťaže „Rozlúskni to“ odovzdaná
13.03.2023

405V stredu, 1. marca 2023 odovzdali zástupcovia SAMO do rúk súťažného tímu na Základnej škole na Školskej ulici v Cabaj-Čápore cenu pre víťaza súťaže „Rozlúskni to“.

Súťaž sa uskutočnila v rámci spoločnej iniciatívy členov SAMO zameranej na duálnu formu štúdia v oblasti obchodu. Cieľom súťaže bolo zatraktívniť pre žiakov 9. ročníkov prostredie obchodu formou súťažnej kreatívnej aktivity.

Každý tím si mohol zvoliť jednu z piatich tém: Ekológia, Ekologická udržateľnosť, Zlepšenie usporiadania (obchodnej) prevádzky, Zlepšenie informovanosti a tiež, Ako zlepšiť zážitok z nakupovania. Počas riešenia projektu mali školy k  dispozícii zástupcu SAMO, ktorý im pomáhal pri riešení projektu.

Práve poslednej z uvedených tém, teda „Ako zlepšiť zážitok z nakupovania“, sa chopil aj víťazný tím deviatakov zo ZŠ Cabaj-Čápor. Ich nápad e-nákupného košíka, ktorý by v budúcnosti pomáhal zákazníkom vyhľadávať tovar v predajni, automaticky ho po vložení do košíka zvážil a s jeho pomocou aj za nakúpený tovar zaplatil sa odbornej porote zapáčil najviac. Okrem kreativity nápadu ocenili zástupcovia obchodu aj fakt, že vďaka rýchlemu technologickému napredovaniu v oblasti predaja nie je vylúčené, že sa v dohľadnej budúcnosti stane tento nápad možnou realitou. Ocenili aj environmentálnu stránku projektu, v ktorom sa počítalo s udržateľnou výrobou energie zo solárnych panelov, či už pre obchodné prevádzky, ale aj na dobíjanie samotných e-košíkov.

Na 2. a 3. mieste v súťaži „Rozlúskni to“ sa umiestnili základné školy zo Zvolena a Oravskej Jasenice, ktorým takisto gratulujeme k dobrému umiestneniu.

Víťazný tím získal poukážku v hodnote 2 000 EUR na výlet podľa vlastného výberu. Bokom nezostala ani škola víťazného tímu, ktorá získala poukážku v hodnote 1 500 EUR na nákup vybavenia.

Súťaž organizačne zabezpečovala spoločnosť CENTIRE.

Okrem vysvedčenia dostali aj certifikáty
30.06.2022

http://https://www.rtvs.sk/televizia/archiv/13982/336997#1902

Liek na akútny nedostatok pracovníkov? Nedôvera zamestnávateľov v kvalitu absolventov odborných škôl? Pilotný projekt RÚZ prináša riešenie, ktoré pomôže školám a absolventom, ale aj podnikom

Výrazné zvýšenie šancí absolventov stredných odborných škôl (SOŠ) na uplatnenie sa, záruka kvality, ktorá zamestnávateľom uľahčí hľadanie nových zamestnancov a potvrdí, že uchádzači o prácu sú odborne pripravení v súlade so skutočnými potrebami trhu práce, a tiež pridaná hodnota pre školy, ktoré svojich žiakov vedú k získavaniu pre prax potrebných zručností a vedomostí  – práve o tom je projekt zamestnávateľov združených v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ). Osvedčenia, ktoré potvrdzujú kvalitu nadobudnutých vedomostí a zručností si vďaka nim v tomto školskom roku odniesli stovky čerstvých absolventov SOŠ v rámci celého Slovenska.

 

Naša krajina dlhodobo čelí akútnemu nedostatku kvalifikovaných pracovníkov – aj ku koncu minulého mesiaca Ústredie práce stále evidovalo viac ako 82 000 voľných pracovných miest. V podnikoch chýbajú tisíce odborníkov naprieč všetkými odvetviami, vrátane priemyslu, strojárstva, poľnohospodárstva, IKT, zdravotníctva, obchodu a služieb. Zamestnávatelia preto spustili pilotný ročník projektu s názvom „Pripravení pre prax“. Jeho cieľom je, aby slovenské školstvo produkovalo absolventov, ktorí sú pripravení pre skutočné potreby trhu práce a jednotlivých podnikov. Do pilotného ročníka sa zapojilo 36 SOŠ z celého Slovenska. Tie museli zabezpečiť, aby bol obsah záverečných, maturitných či absolventských skúšok žiakov v súlade s potrebami praxe. „Pri príprave záverečných, maturitných a absolventských skúšok školy spolupracovali priamo s expertmi z praxe, tí tiež boli členmi jednotlivých skúšobných komisií. Žiaci v rámci skúšky riešili zadania, ktoré preverili úroveň ich vedomostí a praktických zručností, no zároveň museli dosiahnuť aj stanovenú úroveň prospechu. Osvedčenia RÚZ sú pre zamestnávateľov garanciou, že uchádzač o prácu splnil nastavené kritériá a zo školského systému prichádza s potrebnými zručnosťami. Pridanou hodnotou pre absolventov je zase to, že certifikátom výrazne zvýšia svoje šance na rýchle zamestnanie sa a vyšší nástupný plat, “ vysvetľuje 1. viceprezident RÚZ, Mário Lelovský.

 

Jednotlivé školy v tomto školskom roku, v rámci ukončovania štúdia, osvedčili stovky čerstvých absolventov, a to najmä z oblastí obchodu a služieb, ekonomiky, IKT či HoReCa sektora. V rámci celého Slovenska odovzdali až 571 certifikátov. „Naša škola dlhodobo spolupracuje so zamestnávateľmi, predovšetkým v rámci systému duálneho vzdelávania a musím povedať, že absolventi, ktorí naše brány každoročne opúšťajú sú jasným dôkazom toho, že toto partnerstvo prináša želané výsledky. Veľmi sme preto uvítali aj novú formu spolupráce, a v tomto školskom roku sme odovzdali Osvedčenia RÚZ jedenástim najlepším absolventom,“ konštatuje riaditeľka SOŠ obchodu a služieb Samuela Jurkoviča, Tatiana Mókosová. Práve podpora a rozvoj duálneho vzdelávania, ktoré kombinuje tradičné „školské lavice“ s praktickou výučbou, priamo v podnikoch jednotlivých zamestnávateľov, je dlhodobo jednou z kľúčových priorít RÚZ. Do duálu je pritom aktuálne celkovo zapojených viac ako 9 000 žiakov SOŠ, a napriek tomu, že bol zo začiatku typický najmä pre strojárstvo, elektrotechniku a automobilový priemysel, dnes sú doň už zapojení zamestnávatelia zo všetkých sektorov. Plusy duálu sú jasné – kým zamestnanosť absolventov SOŠ, ktorí sa rozhodnú nepokračovať v ďalšom štúdiu dosahuje len 65%, pri dualistoch tvorí tento podiel až 87%. Výrazné rozdiely sú aj v priemernej hrubej mesačnej mzde – zatiaľ čo absolventi duálneho vzdelávania vlani priemerne zarábali 1 172 eur, pri nedualistoch to bolo len 990 eur. Jedným z priekopníkov duálu je sektor obchodu. „Slovenská aliancia moderného obchodu aktuálne, v rámci duálneho vzdelávania, prakticky pripravuje viac ako 370 žiakov SOŠ. Teší nás, že týmto spôsobom sa aktívne podieľame na príprave našich budúcich kolegov, keďže mnohí absolventi po skončení štúdia na našich prevádzkach ostávajú aj pracovať. Záujem o duál pritom rastie – v tomto ročníku máme historicky najväčší počet zapojených žiakov prvých ročníkov,“ spresňuje expert Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), Marcel Blaščák. Ten však zároveň zdôrazňuje, že potreby sektoru obchodu sú výrazne väčšie – na prevádzkach by totiž zamestnávatelia vedeli umiestniť a odborne pripraviť až dvojnásobok žiakov duálneho vzdelávania.

 

Nenaplnené kapacity majú aj zamestnávatelia v iných oblastiach. Napríklad certifikované podniky v HoReCa sektore sú síce schopné odborne pripraviť až 30% z celkového počtu žiakov v odboroch so zameraním na tieto služby, avšak obsadené je v skutočnosti iba jedno z piatich ponúkaných študijných miest. „Pandémia sa podpísala nielen na odchode množstva zamestnancov z nášho sektora, ale aj na nižšom záujme o duál ako taký – v uplynulom školskom roku tvoril podiel dualistov v našom segmente len približne 6%. Zamestnávatelia pritom v nasledujúcich rokoch chcú vo výraznej miere naberať nových zamestnancov. Potreba po šikovných ľuďoch a nových talentoch je dnes väčšia než kedykoľvek predtým,“ vysvetľuje prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) Marek Harbuľák.

 

Zamestnávatelia združení v RÚZ preto v budúcom školskom roku plánujú projekt rozšíriť a zapojiť doňho všetky SOŠ, ktorých učebné a študijné odbory spadajú do jej gescie. Odborný certifikát tak už čoskoro budú môcť získať tisíce študentov z niekoľkých stoviek stredných škôl z oblastí obchodu a služieb, cestovného ruchu, administratívy, IKT, drevárstva, stavebníctva a hutníctva. Zamestnávatelia navyše pre držiteľov osvedčení pripravujú balík aktivít – workshopov, odborných školení a ďalších praktických nástrojov, ktoré im pomôžu zorientovať sa v aktuálnych trendoch na trhu práce, zvýšiť gramotnosť v oblasti požiadaviek zamestnávateľského sektora, a tým maximalizovať svoje šance na získanie pracovnej pozície, o ktorú majú záujem. „Slovensko, viac než kedykoľvek predtým akútne potrebuje začať vychovávať a byť schopné udržať tu špičkových odborníkov. Príčiny masívneho nedostatku kvalifikovaných zamestnancov, s ktorým sa dlhodobo boríme, možno hľadať najmä v systéme vzdelávania, a to na všetkých jeho úrovniach. Jeho efektívne nastavenie cez skutočné reformy a rastúca úroveň kvality sú v záujme nás všetkých, a rozhodne by sa mali stať aj jednou z hlavných priorít vlády,“ uzatvára 1. viceprezident RÚZ, Mário Lelovský.

Maturity v duálnom systéme vzdelávania
15.06.2022

Pohľad do okna ma presvedčil o tom, že dnešný deň bude pekný (aspoň, čo sa počasia týka). Zamyslela som sa nad tým, ako sa asi vstávalo našim študentom duálneho vzdelávania. Dnes na nich čakajú praktické maturity a o pár dní potom tie teoretické. Stretli sme sa na predajni, ktorú spoznali za tie štyri roky veľmi dobre. Trávili tu každý druhý týždeň počas školského roka na odbornom výcviku. Dnes budú mať možnosť ukázať, čo všetko sa naučili. Prichádzajú členovia maturitnej komisie a po krátkom príhovore začíname. Ako prvý je pripravený písomný test obsahujúci 40 otázok zo všetkých oblastí, ktorým sa študenti počas svojho štúdia venovali  (obchodná prevádzka, tovaroznalectvo, pravidlá hygieny pri práci s potravinami, bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, zákonné požiadavky v maloobchode). Na jeho vypracovanie majú 60 minút, ale väčšina to stihne aj v kratšom časovom limite. Nasleduje krátka prestávka a po nej prezentácia záverečnej práce na tému, ktorú si vyžrebovali ešte v zime. Pretože sa jedná o odbor Obchodný pracovník, jednotlivé témy sa týkajú rôznych sortimentných skupín tovaru. Maturanti majú časový limit 15 minút na to, aby čo najlepšie odprezentovali vypracovanie svojej témy. Pozorne ich počúvam a som na nich hrdá, ako to zvládajú. Na záver je priestor pre otázky od členov maturitnej komisie. Opäť krátka pauza a praktická časť odbornej zložky maturitnej skúšky sa uzatvára poslednou aktivitou – praktickými činnosťami na predajni, pri ktorej študenti využívajú nielen svoje teoretické vedomosti, ale  aj praktické zručnosti. Ich úlohou je okrem manipulácie s tovarom a prácou na registračnej pokladni predviesť aj svoje komunikačné zručnosti v predajnom procese. Nakoniec si študenti ešte vypočujú celkové vyhodnotenie od predsedu maturitnej komisie. Praktickú časť maturity majú úspešne za sebou. Dosiahli výborné hodnotenie. Ešte na nich čaká teoretická časť maturity z odborných predmetov, štátneho a cudzieho jazyka. Táto prebieha v škole. Vyberajú si otázku, na prípravu majú polhodinu času, ďalšiu polhodinu na samotnú odpoveď.

Viac o priebehu maturitnej skúšky a tiež ich spätné hodnotenie 4-ročného štúdia v odbore Obchodný pracovník v systéme duálneho vzdelávania sme sa spýtali samotných maturantov.

Ako ste sa cítili tesne pred maturitami?

Samuel: „Na jednej strane som mal radosť, že sa blížime do finále, ale zároveň som cítil neskutočný stres.“

Martina: „Väčší stres som pociťovala pred praktickou časťou maturít. Najväčší strach som mala z prezentácie mojej záverečnej práce pred komisiou. Bála som sa, že sa zakokcem, nebudem potom vedieť nadviazať, prípadne že nedodržím časový limit. Pred teoretickou časťou som stále čakala na to, kedy začnem byť v strese, ale ten nejako neprichádzal. Až asi 5 minút predtým, ako som bola na rade, tak som zostala taká zľaknutá. Keď som si vytiahla otázku, tak som sa upokojila, lebo som si vytiahla otázku s podobnou témou, ako som mala na praktickej časti.“

Nicola: „Ja som to prežívala podobne ako Martina.“

Natália: „Nemala som stres, pretože som vedela, že za celé 4 roky štúdia som sa naučila všetko potrebné. Či už v škole alebo na praxi nás pripravovali na to, aby sme to zvládli.“

Keby ste sa mali ešte raz rozhodnúť pre štúdium v duálnom systéme, zapojili by ste sa do neho opäť?

Samuel: „Určite áno. Dalo mi to veľa do života a naučil som sa veľa nových vecí, ktoré dokážem využiť vo svojom ďalšom štúdiu aj v povolaní. Rád by som sa ďalej venoval oblasti obchodu.

Natália: „Ja áno.“

Martina: „Určite by som sa rozhodla rovnako. Duálne vzdelávanie mi dalo predovšetkým pocit nezávislosti. Zarobené peniaze som používala nielen na svoje stravovanie, nákup oblečenia, ale aj na cestovanie. Môjho ocina až niekedy mrzelo, že si od neho nechcem nič zobrať, videla som to na ňom… Tiež som sa veľa naučila o medziľudských vzťahoch, o tom, ako to funguje v pracovnom kolektíve. Zároveň som sa naučila inak sa pozerať na ľudí pracujúcich v obchode a službách. Viem, že to nemajú ľahké.“

Ak by ste mali krátko opísať svoje stredoškolské štúdium tým, ktorí rozmýšľajú nad vzdelávaním v rámci duálneho systému, ako by to vyzeralo?

Samuel: „Odporučil by som im ho a odkázal by som im, že nemajú byť leniví, neustále sa dá vo všetkom zdokonaľovať. Naučia sa tímovej práci, rešpektovať nadriadených, do budúcnosti môžu riadiť svoj vlastný tím. Počas štúdia sme boli súčasťou pracovného kolektívu a mali sme pocit, že aj my môžeme prispievať k dobrým výsledkom našej predajne. O veľa veciach sme vedeli z praxe omnoho viac ako študenti, ktorí nemali možnosť absolvovať prax alebo ju mali len v obmedzenej miere.“

Natália: „ Rozhodne by som im to odporučila. Je to skvelá príležitosť naučiť sa pracovať, spoznať chod predajne a tiež skvelých kolegov, nazbierať nové skúsenosti, ale aj zarobiť si. Za plus považujem aj to, že po ukončení štúdia mám zaručené pracovné miesto a viem presne, čo sa odo mňa bude v práci očakávať.“

Nicola:  „Aj ja považujem finančnú odmenu a tiež určitú nezávislosť za výhodu. Duálne štúdium by som opísala jednoducho ako dobrý spôsob, ako sa mladý človek dokáže naučiť zabehnúť sa do „dospeláckeho systému“. Základy finančnej gramotnosti by som mohla dokonca prednášať. 😊“

A ako vyzerajú plány našich čerstvých úspešných maturantov na leto?

Niektorí plánujú ďalšie štúdium na vysokej škole, takže ich čakajú prijímačky.  Časť nastupuje už počas leta do práce, väčšina má cestovné plány. V každom prípade ich čakajú životné zmeny – vstupujú do sveta dospelých a ja verím, že štyri roky, ktoré sme s nimi strávili počas ich štúdia v duálnom systéme, ich dobre pripravili do ďalšieho života.

So študentami sa rozprávala Marcela Hrancová

*
„Spoločnosti združené v SAMO ponúkajú duálne vzdelávanie v 17 partnerských stredných školách po celom Slovensku.
Benefity duálneho vzdelávania jednotlivých členov SAMO nájdete na https://www.podstudovatobchod.sk/vyber-si-s-kym/.“

 

Inštruktor duálneho vzdelávania: Je to užitočná skúsenosť, z ktorej budú žiaci čerpať celý život
10.05.2022

Zapojenie žiakov do duálneho vzdelávania je výborná šanca, ako sa pripraviť na budúce povolanie.

Úspešným ukončením štúdia strednej odbornej školy s praxou v duálnom vzdelávaní je žiak, pre svojho už známeho zamestnávateľa, výborným kandidátom pre ďalší rozvojový program.

Dnes sme sa stretli s hlavným inštruktorom Petrom, ktorý pracuje v Terne. V rámci duálneho vzdelávania aktívne pracuje so stredoškolákmi už tretí rok. Opýtali sme sa ho na skúsenosti, rady a tiež motiváciu, prečo sa duálnemu vzdelávaniu venuje.

Prečo si sa stal hlavným inštruktorom?

Je pre mňa zadosťučinením, že s mojou praxou a skúsenosťami, ktoré som počas kariérnej cesty nazbieral, mám priestor odovzdať vedomosti ďalšej generácii, a to nielen v teoretickej rovine, ale aj v praktickej. V odovzdaní praktickej skúsenosti vidím veľký zmysel, viem byť príkladom a inšpirovať mládež. Chcem ukázať žiakom, že nemusia zostať pracovať len pri pokladni, ale ak majú o prácu záujem, je tu možnosť ďalšieho kariérneho rastu. Maloobchod poskytuje široké spektrum oblastí, kde sa môžu s dostatočnou praxou postupne uplatniť a rásť.

V čom vidíš prínos duálneho vzdelávania pre žiakov?

Učenie nie je technické, ako v škole. Duálne vzdelávanie ponúka individuálny prístup. Žiaci sú vtiahnutí priamo do procesu. Dozvedia sa čo robiť, prečo to robiť a aký je celkový výstup z tohto procesu. Žiak vykonáva činnosti, ktoré priamo súvisia s internými procesmi konkrétneho zamestnávateľa. Narábajú s tovarom, neskôr aj hotovosťou, dostanú sa k výborným študijným materiálom, ktoré priamo súvisia s prácou, na ktorú sa pripravujú. Podstatou je ukázať žiakom duálneho vzdelávania, že obchod nie je len o práci za pokladňou a dokladaní tovaru, ale ponúka perspektívu rastu a postupovania na vyššie pracovné pozície. Následne sú žiaci duálneho vzdelávania v lepšej pozícii zaradiť sa do pracovného života.

Žiakov motivujeme aj prostredníctvom štipendia, finančného ohodnotenia, vedieme ich k zodpovednosti (chodiť načas, komunikovať o neprítomnosti) i budovaniu si pracovných návykov a spoznávajú aj hodnotu peňazí. Duálne vzdelávanie tiež pomáha odbremeniť rodičov od nákladov spojených s výdavkami na štúdium.

Spolupráca medzi rôznymi ročníkmi je pre žiakov prínosná, učia sa pracovať v tíme, fungovať v kolektíve a kooperovať pri jednotlivých činnostiach.

Ako prijali žiakov zamestnanci na predajniach?

Zamestnanci ich prijali pozitívne, berú to tak, že učia svojich budúcich kolegov. Žiakov nevyužívame namiesto zamestnancov, ale sú  navyše k plánovaným pracovným zmenám. Postupne si osvojujú pracovné návyky a nie sú pod časovým tlakom. Kolektív je tak omladený, na pracovisku vznikajú nové interakcie, nové nápady a prevláda veľmi príjemné pracovné prostredie.

Aké sú rady pre žiakov, ktorí zvažujú duálne vzdelávanie?

Obavy či strach z neznámeho nie sú na mieste, práve naopak. V ich veku je to užitočná skúsenosť,

z ktorej budú čerpať celý život.

Prechádzame náročným obdobím, ale práca v oblasti obchodu ponúka stabilitu a istotu. Potraviny budú stále žiadanou komoditou. Vzhľadom k vysokému počtu prevádzok a sietí v maloobchode, je široká možnosť nájsť si uplatnenie aj na iných pozíciách a oddeleniach.

 

Dualistu mládenca príhody a skúsenosti
04.04.2022

Odkaz na prvý slovenský román Jozefa Ignáca Bajzu som použila preto, aby bolo jasné, že dnes nebudeme abstraktne vychvaľovať duálne vzdelávanie, ale pozrieme sa na konkrétne skúsenosti konkrétneho absolventa. Rozprávala som sa so Samuelom Minichom, ktorý v súčasnosti pôsobí ako VST na filiálke Prievidza-Píly.

​So Samuelom, ktorý vyštudoval SOŠ hotelových služieb a obchodu vo Zvolene, bola radosť rozprávať sa: je to sebavedomý mladý muž, ktorý má vo veciach jasno.

Na úvod som ho zaskočila otázkou, ako sa líšili jeho predstavy o praxi a skutočná prax, ktorú následne zažil. Samuel zostal na rozpakoch, nie však kvôli tomu, že by na otázku nevedel odpovedať, ale preto, že pri jeho východiskovej situácii bola moja otázka úplne mimo: Samuel bol dieťa „odchované Kauflandom“, keďže jeho mama pre našu spoločnosť pracuje už 13 rokov. (Pozdravujeme a ďakujeme.) Takže vôbec nebolo výnimočné, že Samo rovno po škole zabrúsil na filiálku a v rámci svojich možností rád pomohol s paletami alebo s čímkoľvek ho VOD poveril. A robil to rád.

Kým sa budeme bližšie venovať Samuelovým skúsenostiam, odpichnime sa od základnej definíciu duálneho vzdelávania:

Ide o modernú formu štúdia, ktorá nám umožňuje spojiť teoretické a odborné vyučovanie na stredných školách s praktickou prípravou žiakov na pracovisku. Žiaci získajú nielen pracovné návyky, ktoré sú pevným základom na odštartovanie ich budúcej kariéry, ale aj praktické vedomosti a zručnosti, ktoré sú nevyhnutné pre výkon povolania.

„Pozorovali nás, ako pracujeme. Ak si si svoju prácu odvádzal na 100 percent, dali ti zodpovednosť a úplnú dôveru,“ spomína Samuel, ktorý si už ako 16-17-ročný vyskúšal kadečo. Vďaka tomu, že sa nebál prijať zodpovednosť. „Najlepšie pracujem, keď ma hodíš do vody,“ hovorí.

Páčili sa mu medziľudské vzťahy na pracovisku, lebo „nás brali ako svojich“, vraví. S väčšinou zamestnancov si tykal a snaživo sa od nich učil. Vzor našiel vo svojej inštruktorke, o ktorej s obdivom hovorí, že je to „pracantka“. Práve táto jej vlastnosť ho motivovala pracovať rovnako tvrdo. „Som orientovaný na výkon, viem zamakať,“ hovorí a ja reagujem slovami, že potom je u nás na správnom mieste.

V tom momente zrazu vysvitne, že Samuel nehovorí do vetra, keďže istý čas bol dualistom aj brigádnikom zároveň. „Táto špecifická situácia sa riešila až v Nemecku,“ pousmeje sa. Len pre úplnosť, dnes už by to záležitosť na riešenie nebola: dualisti si môžu u nás počas prázdnin bez problémov privyrobiť.

Po úspešnom ukončení štúdia absolventovi garantujeme pracovné miesto v našej spoločnosti a možnosť kariérneho postupu. (Čísla ukazujú, že až polovica absolventov u nás zostáva.)

Pýtam sa, či Samuela upokojovalo vedomie, že má po škole „istý flek“. Samo otvorene priznáva, že veľmi oceňoval, že si nebude musieť hľadať prácu, pričom táto skutočnosť zohrávala úlohu už pri výbere školy.

Bol nejaký rozhodujúci moment, keď si povedal, že chce naozaj definitívne zotrvať v Kauflande? Samuel priznáva, že zvažoval, že by nepokračoval, pretože ho lákalo zahraničie. Vedel však, že ho práca „baví a napĺňa“: „Vedel som, že zostanem.“

Zistila som, že Samuel je človek protikladov: je to pracovitý kolega, ktorý má rád istotu, no zároveň rád rieši nevyspytateľné situácie a s obľubou čelí výzvam, dokáže si rýchlo zmanažovať veci aj v neprehľadnej situácii, akých je za súčasnej pandémie neúrekom.

Čo je podľa 20-ročného mládenca, ktorý to dotiahol na pozíciu VST, dôležité pre to, aby človek uspel?
„Pracovitosť. Určite treba tvrdo pracovať. Okrem toho treba komunikovať, pýtať sa, keď človek nevie či nerozumie.“

Samuelovi slúži ku cti, že vyjadril túžbu adresne poďakovať kolegom, ktorí mu na jeho ceste poskytli neoceniteľnú pomoc a podporu: sú to Zuzana Minichová, Marcela Zlukyová, Katarína Bafiová, Stanislava Horváthová, Katarína Hudečeková, Miroslav Bališ a Branislav Hloža.

Samuelovi želáme veľa úspechov do budúcnosti a nám veľa šikovných a sľubných dualistov, ktorí to u nás v budúcnosti naplno rozbalia.

Obchodníci zo SAMO informovali o možnostiach duálneho vzdelávania. Záujem zo strany žiakov bol enormný
01.04.2022

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) uskutočnila sériu online exkurzií zameraných na informovanie žiakov o možnostiach duálneho  vzdelávania. Z pohľadu počtu zapojených žiakov, ale aj vzájomnej interakcie išlo doposiaľ o najväčšiu aktivitu tohto druhu na Slovensku.

Virtuálne exkurzie sa uskutočnili formou troch postupných live streamov, na ktorých sa zúčastnilo vyše                1 500 žiakov z približne 80 základných škôl z celého Slovenska. „Nejde o náhodný úspech, ale o plody dlhodobej práce, ktorú SAMO v tomto smere vykonáva. Online exkurzie s podobným úspechom sme totiž realizovali aj minulý rok a sme radi, že počet zapojených žiakov konštantne stúpa,“ povedal Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Do prípravy exkurzií sa zapojili všetci zamestnávatelia združení v SAMO (Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco). Aj napriek tomu, že sa v dôsledku nepriaznivých pandemických okolností exkurzie realizovali online, boli interaktívne, pútavé a postavené na overenom koncepte. Žiaci sa vo veľkých počtoch zapájali do diskusie, do ktorej boli prizvaní aj študenti duálneho vzdelávania. Tí sledujúcim žiakom odpovedali na všetky otázky, čo podujatia nielen oživilo, ale dodalo im aj neformálnu atmosféru.

Cieľom live streamov bolo aj v tomto roku oboznámiť žiakov na základných školách s výhodami duálneho vzdelávania v sektore obchodu. Opätovne sa tiež potvrdilo, že využívanie digitálnych technológií a inovácií má svoje opodstatnenie. Online streamy umožnili veľmi jednoducho a pohodlne prepojiť veľký počet žiakov priamo so zamestnávateľmi, ktorí im aj takýmto spôsobom mohli komunikovať výhody štúdia obchodu a pomôcť tak žiakom v ich kariérnom rozhodovaní.

Všetky tri vysielania boli moderované a SAMO ich opäť uskutočnilo v spolupráci so spoločnosťou Centire.

V rámci členov SAMO je možné duálne sa vzdelávať na 17 partnerských stredných školách po celom Slovensku. V aktuálnom školskom roku sa u členov SAMO vzdeláva duálne viac ako 400 študentov.

Dualistka: Budem mať viac skúseností do života
02.03.2022

Prichádzame do predajne Lidl v bratislavskom Lamači. Je krátko po 9. hodine počas pracovného týždňa a v predajni sa pohybuje viacero zákazníkov, ktorí hľadajú niečo dobré na raňajky alebo riešia pravidelný nákup. Medzi zamestnancami nám zasvieti modrá uniforma s nápisom „Študujem duálne“ a vidíme drobnú slečnu, ktorá stojí pri regáli. Zoznamujeme sa s dualistkou Danielkou Šrámkovou, ktorá je študentkou na Strednej odbornej škole obchodu a služieb v Bratislave a zároveň čerstvou dualistkou v Lidli.
„Mojou dnešnou úlohou je preškrtávať ceny na mäse, keďže sa mu zmenila cena,“ vysvetľuje a ukazuje plný regál, ktorý má ešte pred sebou. Dualisti, študenti stredných škôl zapojení do duálneho vzdelávania, majú štúdium rozdelené na praktickú a teoretickú časť. Jeden týždeň naberajú teoretické znalosti na jednej zo zapojených stredných škôl a týždeň na to zas praxujú v jednej z predajní. Danielka ďalej rozpráva, že na praxi je zvyčajne od 8.00 do 14.00 hodiny. A čo má na starosti? Každý deň sa práca obmieňa a robí to, čo aktuálne treba, aby predajňa fungovala na 100%. Či už je to, ako dnes, preškrtávanie cien, inokedy zas dokladanie tovaru či upratovanie predajne. Náplň práce sa líši aj vzhľadom na požiadavky konkrétnej školy či podľa veku študenta. Takže i práca terajšej prváčky Danielky bude neskôr vyzerať inak.
V predajni je medzi dualistami sama. Pýtame sa, ako sa jej s ostatnými kolegami pracuje: „Je tu veľmi dobrý tím, ako aj manažérka predajne,“ rozpráva. Dualistov však môže byť v predajniach i viac, daná predajňa však musí byť certifikovaná od príslušnej stavovskej organizácie. Tento certifikát určuje, koľko žiakov môže v danej predajni absolvovať prax.
Na druhej strane, treba nájsť aj tých správnych dualistov. Tí sa pre toto štúdium rozhodujú pri výbere strednej školy. Samotní žiaci sa potom vyberajú na základe osobného pohovoru, kde sa prihliada v prvom rade na ich osobnostné predpoklady – či sú komunikatívni, samostatní a vôbec aká bola ich osobná motivácia pre výber duálneho vzdelávania. Tak sa vie zabezpečiť, aby boli skutočne spokojní a zostali v Lidli aj po skončení školy.
„Je super, keď dualisti u nás v Lidli zostávajú aj po skončení duálneho vzdelávania. Sú už takpovediac zabehnutí a majú skúsenosti z predajne,“ rozpráva nám manažérka predajne Lidl v Lamači Michaela Chvílová. Dodáva, že pre deti je to skutočne veľká skúsenosť. Napokon, pre viaceré z nich je to aj prvá prax.
Práve Danielka je aj tvárou novej kampane na duálne vzdelávanie z dielne Lidl. V predajni v Lamači tak visí aj jej podobizeň na plagáte vo výklade, kde pózuje na bicykli. Pomáha tak s náborom nových dualistov. A prečo si ho vôbec sama vybrala? „Budem mať tak viac skúseností do života a je to aj zábava, baví ma pracovať s ľuďmi. Po štúdiu budem mať tiež istú prácu v Lidli,“ hovorí. Duálne vzdelávanie by určite odporučila práve pre povinnú prax, za ktorú dostanú dualisti od prvého ročníku aj zaplatené.

Duálne vzdelávanie je veľká životná skúsenosť, hovorí jeho úspešná absolventka
19.01.2022

Najprv ani nevedela, že duálne vzdelávanie existuje. Napokon ju však chytilo natoľko, že na sebe začala pracovať aj keď sa ostatným nechcelo, ona bola tá, čo „zamakala“. Po skončení štúdia sa zamestnala v Lidli, prešla hodnotiacim centrom, preskočila jednu pozíciu a teraz pracuje v diskonte ako asistentka manažéra predajne. Prečítajte si príbeh Liany, absolventky duálneho vzdelávania v Lidli.

Liana Blaškovičová má 20 rokov, pochádza z Bánoviec nad Bebravou, kde aj v predajni Lidl pracuje. Vyštudovala Strednú odbornú školu obchodu a služieb v Trenčíne a absolvovala duálne vzdelávanie s Lidlom. O tom, že každú svoju voľnú chvíľu využíva naplno svedčí aj to, že je členkou Dobrovoľného hasičského zboru za Dolné Ozorovce, kde s rodičmi v súčasnosti býva. Aké boli jej začiatky s duálnym štúdiom? „O možnosti duálneho vzdelávania som najprv vôbec nevedela a zistila som to až na prijímacom pohovore v škole. Prebiehala tam tiež prezentácia rôznych zamestnávateľov a Lidl sa mi zapáčil najviac. Rovnako ma zaujala aj možnosť zárobku,“ spomína s odstupom.

Po nástupe do školy už ako dualistka striedala štúdium na škole a prax v predajni. Ako veľkú výhodu hodnotí, že si vedela úlohy časovo rozvrhnúť. Vďaka tomu, že prax, za ktorú dostala aj zaplatené, mala už v predajni, nemusela si hľadať iné brigády a ostatný čas si mohla zariadiť podľa seba. A čo sa prvé naučila? „Určite to bola komunikácia s ľuďmi. Uvedomila  som si, že nie všetci živote budú milí a priateľskí, ale zároveň som sa naučila, že je dobre, keď presne taká ostanem. Taktiež som zistila, že treba riešiť problémy s chladnou hlavou,“ popisuje.

Najľahšie pre ňu bolo vykladanie tovaru a s inými dievčatami si dávali ciele, ako rýchlo ho budú mať vyložené. Neskôr sa dostala aj na pokladnicu či do pekárne. Postupne sa učila veci, o ktorých najprv nemala vedomosti, že sa v obchode robia. Prax bola pestrá a zaujímavá, nemala čas sa nudiť.

Na začiatku duálneho vzdelávania ešte nevedela, či v Lidli zostane pracovať aj neskôr, napokon, bola prváčka a veľmi mladá. „Neskôr sme sa o tom rozprávali aj s rodičmi, že by to mohla byť zaujímavá práca. Chcela som sa posunúť ďalej, k čomu mi pomohla  práve 4-ročná prax počas štúdia,“ hovorí. Porovnala si ostatných zamestnávateľov a Lidl jej vyšiel najlepšie.

Nakoniec preskočila pozíciu predavačka – pokladníčka a vďaka úspešnému hodnotiacemu centru sa z nej hneď stala v auguste 2021 asistentkou manažéra predajne. Aj to je dôkazom toho, že Lidl šikovným ľudí podporuje a poskytuje im možnosť rásť. „Hoci to je náročná práca a vyžaduje si plné sústredenie, veľmi ma to baví a do práce sa teším,“ tvrdí a nevylučuje, že by sa v minulosti stala aj manažérkou predajne.

A prečo by duálne vzdelávanie odporučila študentkám a študentom, ktorí nad tým rozmýšľajú? „Je to veľká životná skúsenosť. Budú viac sebavedomí, menej sa budú báť a naučia sa pracovať s ľuďmi. Štyri roky dajú človeku veľmi veľa do života. Okrem toho, každý mi závidel aj tú finančnú odmenu,“ dopĺňa na záver.

Ak zvažuješ, kam na strednú školu alebo máte dieťa v takomto veku, prihláste ho dieťa na duálne vzdelávanie s Lidlom a napíšte s nami ďalší úspešný príbeh.

Viac informácií nájdete na www.lidl.sk – sekcia kariéra.297